Sunday, March 7, 2010

శ్రీకాకుళం లో రిజిస్ట్రేషన్ ఆఫీశ్లు , Srikakulam Registration Officers



రిజిస్ట్రేషన్ గవర్నమెంటు ఆధీనము లోఉన్న ఎక్కువగా ఆదాయము వచ్చే శాఖలలో ముఖ్యమైనది . ఈ మధ్యన కంప్యుటరైజేషణ్ చేశారు (CARD). సుమారుగా దీని ఆదాయము సంవత్సరానికి 150,00,౦౦,౦౦౦(15Billions) ,
మొత్తము 23 జిల్లాలలో 387 సబ్ రిజిస్ట్రేషన్ ఆఫీసులు ఉన్నాయి .
చరిత్ర :
ప్రభుత్వ ఆధీనములో గల ఆఫీసు విభాగాలలో ఇది చాలా పురాతనమైనది .. దీని పుట్టుక 1860 లో జరిగినది . రిజిస్ట్రేషన్ యాక్ట్ 1908 ప్రకారము విధులను నిర్వర్తిస్తుంది .



శ్రీకాకుళం లో 15 సబ్ రిజిస్ట్రేషన్ ఆఫీసులు ఉన్నాయి. సంవత్సరానికి సుమారు 35 నుండి 40 కోట్లు రూపాయల ఆదాయము ఉంటుంది . లంచాలు ఎక్కువగా తీసుకునే ఆఫీసు లలో ఇవి మొదటిలో ఉంటాయి .(లోపాకరి ఫీజులు అని అంటారు ) వీటి ముక్యమైన విధులు :
  • i) Registration Act.
  • ii) Stamp Act,
  • iii) Hindu Marriage Act,
  • iv) A.P.Society Act.
  • v) Special Marriage Act.
  • vi) Notaries Act
  • vii) ఇండియన్ పార్టనర్ షిప్ యాక్ట్ ,
  • viii)ఆంధ్ర ప్రదేశ్ చిట్ ఫండ్ యాక్ట్ ,
సబ్-రిజిస్ట్రేషన్ ఆఫీసులు ఉన్న ఊర్లు :
  1. కోటబొమ్మాలి
  2. రాజాం ,
  3. ఆమదాలవలస ,
  4. హిరమండలం ,
  5. ఇచ్చాపురం ,
  6. కాశీబుగ్గ ,
  7. మందస ,
  8. నరసన్నపేట ,
  9. పాలకొండ ,
  10. పాతపట్నం ,
  11. పొందూరు ,
  12. రణస్థలం ,
  13. సోంపేట ,
  14. శ్రీకాకుళం ,
  15. టెక్కలి ,
FUNCTIONS OF THE DEPARTMENT


1. Registration of documents (Testamentary & Non-Testamentary) by administering Registration Act along with enforcement of certain relevant provisions under Income Tax Act U.L.C., Act, A.P.Assigned Land Act, Agency Lands Transfer Prohibition Act Land Ceiling Act ,The Transfer of Property Act,1882, The Indian Contract Act 1872, The Indian Trust Act 1882, The Specific Relief Act 1877,The Contonment Act 1926,The Destruction of Records Act 1917, and The A.P. Cooperative Societies Act 1964 Etc.,
2. Collection of registration fee as per the table of fee prescribed.
3. Collection of stamp duty administering the Indian Stamp Act.
4. Prosecution of defaulters under Section 64 & 64-A of Indian Stamp Act.
5. Audit of Public Offices to unearth the leakage of stamp duty and collection of the amount under Section 73 of Indian Stamp Act.,
6. Adjudication, impounding and validation of documents under the provisions of Indian Stamp Act.
7. Calculation and determination of Market Value on local enquiries, post-facto spot inspections of properties through the enforcement of Market Value Scheme.
8. Distribution and sale of stamps through department stamp sale counters.
9. Collection of Transfer Duty and allocation of Transfer Duty to the local bodies.
10. Licensing of Document Writers and control of their activities.
11. Renewals of Licenses of stamp vendors, payment of commission and control of their activities.
12. Issue of certified copies for the documents registered.
13. Issue of encumbrance Certificates.
14. Preservation of copies of documents and title records.
15. Registration of partnership firm, administering of Indian Partnership Act and maintenance of records.
16. Registration of Societies under Societies Registration Act, 2001 and maintenance of records.
17. Registration of marriages under Hindu Marriage Act, 1955 and maintenance of records.
18. Solemnization and Registration of Marriages under Special Marriage Act and maintenance of records.
19. Preservation and maintenance of records under Indian Christian Marriage Act, 1872.
20. Preservation and maintenance of records under Parsi Marriage Act.
21. Administration of Notaries Act, 1952, processing of issue and renewal of licences of Notaries and Inspection of notarial records and collection of deficit stamp duty and control notarial activities.
22. Administration of Non-Trading Companies Act, 1962.
23. Administration of A.P.Chit Fund Act.

  • ==========================================================
Visit my Website > Dr.Seshagirirao - MBBS.

No comments:

Post a Comment

Your comment is important for improvement of this web blog . Thank Q !